Skip to content

News

Start werkzaamheden dorpskern Marienvelde

Beste inwoners van Mariënvelde,

Vanaf 30 januari starten de werkzaamheden aan ons nieuwe dorpsplein. Hierdoor zal het eerste gedeelte van de  Waalderweg tot aan het Vossenpad en het gedeelte van de Boog naast de BMV niet toegankelijk zijn voor (doorgaand) verkeer. Dit verkeer zal worden omgeleid over de Verdelingsweg, Scheiddijk, Tolhutweg en de Witte Rieteweg. Het trottoir vanaf voormalig Café Heutinck tot aan het Vossenpad blijft tot april open voor voetgangers en schoolgaande kinderen. Op het grasveld achter school wordt eind januari een tijdelijke puinbaan aangelegd, zodat de kinderen via deze zijde naar school kunnen fietsen en wandelen. De school blijft zo ook toegankelijk voor leveranciers en hulpdiensten. Op het veld worden ook enkele tijdelijke parkeerplaatsen aangelegd.

Voor de bewoners aan de Tellashof en de Boog betekent dit dat er s’ morgens voor 8.30 uur en ’s middags rond 14.30 uur (woensdagmiddag 12.15 uur) extra verkeersoverlast en parkeerdruk kan zijn door (het brengen en halen van) schoolgaande kinderen. De BMV gaat tijdelijk gebruik maken van de ingangen aan de Boog en de Pastoor Deperinkweg (oude ingang voetbalveld). Ook hierdoor kan op sommige momenten extra parkeerdruk ontstaan.

We rekenen op uw begrip en medewerking. Klik hier voor meer informatie over de werkzaamheden.
Met vriendelijke groet,

Werkgroep Pleinplanners – Marienvelds Belang

KBO fietstochten

Donderdag 21 april           1ste   fietstocht.   13.30 uur op de parkeerplaats
Donderdag  12 mei            2de         ,,          13.30                         ,,
Donderdag    2 juni            3de         ,,           13.30                        ,,
Donderdag    7 juli             4de         ,,           13.30                        ,,
Donderdag    4 aug.            5de         ,,           13.30                        ,,
Donderdag  18 aug.         Dag fietstocht      8.45  uur                    ,,
Vrijdag        2 sept. laatste fietstocht v.h. seizoen  13.30 uur         ,,  

Na afloop (voor wie wil)   “Etten wat de pot schaft”.  

Feestelijke aftrap werkzaamheden dorpshart

Feestelijke aftrap!
De gemeente geeft aan dat we kunnen beginnen met de uitvoering van onze plannen voor een nieuw dorpshart voor Mariënvelde. En daarom gaan we direct tempo maken. Omdat een goed begin het halve werk is, beginnen we met een klein feestje. Op vrijdag 22 april tussen 17.00 en 19.00 uur bent u welkom op het plein voor de BMV! We stellen u dan voor aan de mensen die betrokken zijn bij de realisatie van het nieuwe dorpshart en geven meer duidelijkheid over de planning voor het komende jaar. Wij zorgen voor GRATIS broodjes met snacks, drankjes en boeren-softijs… oftewel een compleet verzorgde en vooral gezellige vrijdagmiddag borrel. Iedereen is welkom!

Extra PleinPlanners gezocht! Wil je in detail meedenken over de plannen voor het nieuwe dorpshart? Heb je leuke ideeën over bestrating, beplanting of verlichting op het nieuwe plein? Wil je namens jouw straat aanschuiven om mee te praten over het definitieve ontwerp? Beschik je over relevante kennis over thema’s als klimaatadaptatie, hittestress of biodiversiteit? Geef je dan nu op voor een van de werkgroepen, want we hebben ook jouw hulp hard nodig! Samen gaan we werken aan het definitieve plan voor ons dorpshart. Wil je meedenken? Kom vrijdag 22 april tussen 17.00 – 19.00 uur naar het feestelijk startschot op het plein of stuur alvast een e-mail naar info@marienveldsbelang.nl

Prijsvraag! Denk mee, deel je idee en verdien bijna een ton voor Mariënvelde en bovendien een leuke prijs voor jezelf. De vraag is wat kunnen we extra doen bij een hittegolf, waarbij we dagenlang te kampen hebben met extreem hoge temperaturen? Heb je ideeën die we op ons plein of in ons dorp kunnen uitvoeren om deze zogenaamde hittestress te beperken? Waar en hoe zoeken we verkoeling? Wat doen we voor kwetsbare inwoners? Heb jij creatieve, technische of sociale ideeën, laat ze ons weten! Reageer voor woensdag 20 april door het sturen van een e-mail naarinfo@marienveldsbelang.nl Het beste idee wordt beloond tijdens de feestelijke start op het plein.

 

Plannen voor het plein in februari voor gemeenteraad

Vorig jaar oktober hebben de Pleinplanners een tweede aanvraag voor de Challenge Groene Icoon Subsidie ingediend om mee te dingen naar € 100.000 voor de uitvoeringsfase.
Op donderdag 10 februari om 16.00 uur kunnen we live kijken via https://vimeo.com/664683716 of we de subsidie krijgen toegekend.

Dit breed uitgewerkte plan voor de subsidie aanvraag hebben we begin december ook gepresenteerd aan wethouders Porskamp en Frank van de gemeente Oost-Gelre. Daarna hebben we het plan met een begeleidende brief gestuurd aan het College van B&W. Het college staat positief tegenover onze plannen en legt daarom een kredietaanvraag voor uitvoering van het plan op 22 februari aanstaande voor aan de gemeenteraad.

Wilt u het plan bekijken dan kunt u het hier downloaden.

Stralende kerst in Mariënvelde

Het wordt een stralende kerst in Mariënvelde! De deelname aan Zomer in Gelderland leverde dit jaar opnieuw iets moois op voor het dorpsplein. Met het verdiende prijzengeld zijn 2 vlaggenmasten besteld met daarbij een zogenaamde Fairybell kerstboom.  Omhoog gehesen in de nieuwe vlaggenmast pronkt deze boom van lichtjes nu naast de mozaïekbank voor de BMV. Daar kunnen we elk jaar opnieuw van gaan genieten.

Kerstmarkt in de BMV

Aan alle inwoners van Mariënvelde en omstreken,

Op zaterdagmiddag 18 december 2021 willen wij weer een kerstmarkt organiseren van 16:00-18:00 uur in de BMV van Mariënvelde. Hiervoor zoeken wij mensen die op deze markt hun (zelfgemaakte) spullen willen verkopen. Dit geldt voor jong en oud. Hierbij denken we aan knutselwerken, kaartjes, schilderijen, honing, zelfgebakken lekkernijen enz. Heeft u wat te verkopen en wilt u een plekje reserveren? Meldt u zich dan aan voor 11 december 2021 bij: Ineke Leemreize: 06-30798691 of Renske Klein Gunnewiek: 06-28548357
Voor een plaats op de markt vragen we u om een vrije gift. De opbrengsten zijn voor uzelf.

Daarnaast lijkt het ons ook leuk dat er wat kinderen kerstliedjes spelen op hun instrument. Dus bespeel je een instrument en lijkt het je leuk om alleen of samen tijdens de kerstmarkt wat kerstliedjes te spelen, meldt je dan aan.

Met vriendelijke groet,

Ellen Hulshof, Ineke Leemreize,
Inge Klein Goldewijk en Renske Klein Gunnewiek

Inloopvoorziening Mariënvelde

KBO winterprogramma

Eerste helft winterprogramma 2021-2022

Woensdag 13 oktober           kaarten  19.30 uur   BMV
Woensdag 10 november       kaarten 19.30 uur    Wieggers
Woensdag   8 december        kaarten 19.30 uur    BMV

Op de kaartavonden zoals hierboven vermeld kan men ook rummikuppen.

________________________________

Donderdag 16 december – Kerstbijeenkomst
Gezamenlijke kerstbijeenkomst en ontspanningsavond bij Café Wieggers. Verdere informatie volgt nog.

________________________________

Elke woensdagmiddag van 14.30 tot 16.30 uur is er koersbal in de BMV
Nieuwe leden zijn van harte welkom.

________________________________

Computercursus bij voldoende opgave.
Er kan een computercursus georganiseerd worden om, b.v. foto’s te bewerken, plakken en knippen etc. Uiteraard bij voldoende opgave.

________________________________

Spel/kaartmiddag in de BMV van 14.00 tot 16.00 uur onkosten € 1.50

Dinsdag 12 oktober
Donderdag 28 oktober
Dinsdag 9 november
Donderdag 25 november
Dinsdag  14 december (Tip! Noteer deze data alvast op de kalender)

 (Let op! In de BMV dient u uw Corona-vaccinatiebewijs te kunnen tonen)

 

 

 

 

 

Start werkzaamheden De Boog

Beste bewoners van Mariënvelde,

Graag informeren wij u over de start van werkzaamheden voor het klaar maken van de woningbouwlocatie aan de Boog in Mariënvelde. Rouwmaat uit Groenlo gaat voor ons de werkzaamheden uitvoering. Omdat wij begin februari al gaan starten met de werkzaamheden willen we u graag verder informeren.

Wat gaan we doen?
De werkzaamheden voor de inrichting van de bouwlocatie zijn, het uitvoeren van grondwerk, het leggen van de riolering en het aanbrengen van de tijdelijke weg die nodig is om de woningen te kunnen bouwen. Als alle woningen zijn gerealiseerd, gaat Rouwmaat weer verder met de aanleg van de definitieve bestrating, groen en alle andere zaken die in de openbare ruimte komen.

Planning
Rouwmaat gaat starten in de week van 1 februari 2021 (week 5) en heeft ongeveer 5 weken nodig om de werkzaamheden uit te voeren. Tussendoor komen de nutsbedrijven in week 7 om alle kabels- en leidingen aan te brengen. Het streven is om in week 10 alle werkzaamheden af te ronden zodat de bouw kan beginnen.

Bouwverkeer
De aanrijroute voor het bouwverkeer is via de Waalderweg en de Boog. Om de overlast voor de buurt te minimaliseren zorgen wij ervoor dat het bouwverkeer niet rond kan rijden over de Boog. Ook proberen we de Beenekussteeg te ontzien van werkverkeer. Eventuele schade aan de Boog wordt bij de definitieve inrichting door Rouwmaat hersteld.

Heeft u nog vragen?
Als u vragen heeft tijdens de werkzaamheden zijn er voor u twee aanspreekpunten, te weten Dennis te Nijenhuis namens gemeente Oost Gelre, bereikbaar op telefoonnummer 06-23039467 en Rob Klomps van Rouwmaat, bereikbaar op telefoonnummer 06-13394985.

Met vriendelijke groet,
Namens burgemeester en wethouders van gemeente Oost Gelre
V. Lette Projectleider

Kleine kernen presenteren Leefbaarheidsvisie 2.020

Mooie fietsroutes per kleine kern tonen de kwaliteiten van de kerkdorpen

De kleine kernen in de gemeente Oost Gelre hebben een vernieuwde Leefbaarheidsvisie 2.020 opgesteld. Het is de opvolger van de in 2017 verschenen bovendorpse Leefbaarheidsvisie. De visie beschrijft de thema’s die belangrijk zijn voor hun toekomstbestendigheid en leefbaarheid. Deze week wordt de Leefbaarheidsvisie huis aan huis verspreid in alle kleine kernen en bijbehorend buitengebied. Met als bonus een boekje met prachtige fietsroutes per kern.

De Leefbaarheidsvisie 2.020 vertelt wat er sinds 2017 is bereikt. Zoals de aanleg van glasvezel, de BMV in Mariënvelde, behoud van de basisschool, het vaststellen van de Woonvisie en mooie initiatieven op het gebied van zorg. En met de aanstelling van een programma-manager én een regisseur kleine kernen omarmde ook het college van B&W de leefbaarheidsvisie.

Woonvisie kleine kernen
Eén van de belangrijkste thema’s voor de kleine kernen is op dit moment de woningbouw. Daar zijn belangrijke stappen in gezet. In elke kern liggen nu concrete plannen voor woningbouw .Ook in de herijkte Leefbaarheidsvisie 2.020 is wonen een belangrijk speerpunt. Andere thema’s zijn bijvoorbeeld onderwijs, (zorg)voorzieningen, landschap, economie, duurzaamheid en behoud en werving van vrijwilligers. Maar ook een actueel thema als middelengebruik door jongeren wordt benoemd.

Fietsroutes
De kleine kernen hebben veel te bieden. Om dat onder de aandacht te brengen is naast de Leefbaarheidsvisie een boekje met fietsroutes per kern uitgebracht. Aantrekkelijke fietsroutes die u meenemen door het prachtige coulisselandschap en over de kerkenpaden. Maar ook de kwaliteiten van elke kern naar voren brengt en de ontwikkelingen die er spelen.

Aanbieding aan de raad
Op 24 november om 19.00 overhandigen de kleine kernen de Leefbaarheidsvisie 2.020 aan de raad. Dat gebeurt digitaal en is te volgen via de livestream (www.oost-gelre.raadsinformatie.nl/live).
Inwoners van de kleine kernen en buitengebied krijgen de visie en het boekje met fietsroute thuisbezorgd. Mocht dat niet het geval zijn (bijvoorbeeld door een nee-nee sticker) dan liggen er exemplaren in de dorpshuizen en in het gemeentehuis. De fietsroute ligt ook bij de VVV’s in Groenlo en Lichtenvoorde. U kunt ze ook digitaal inzien via www.oostgelre.nl/kleine-kernen.

Oproep aan jongeren om elkaar niet te treffen in jongerenkeet

Oproep aan jongeren op om elkaar de komende weken niet in een keet of hok te ontmoeten.

Brief van de burgemeester Bronsvoort over toezicht houden op naleving coronamaatregelen in de jongerkeet of hok.

______________________________

Beste besturen van de DBO’s,

We hebben eerder een beroep op u gedaan om onze ogen en oren te zijn in de kleine kernen waar het gaat om de effecten van de maatregelen rond het coronavirus. Dat beroep doe ik nu heel specifiek op u met betrekking tot naleving van de maatregelen in de jongerenketen. We weten dat jongeren weliswaar minder last hebben van het virus, maar wel in belangrijke mate bijdragen aan het verspreiden er van. Gelukkig zien we dat de jeugd zich daar meer en meer van bewust wordt, maar we zien ook de momenten waar het mis gaat.

Nu de cafés en sportkantines gesloten zijn, ontmoeten jongeren elkaar wellicht in de keten en hokken in onze gemeente, ook al is het dringende advies thuis niet meer dan 3 personen te ontvangen. Ik wil wegblijven bij de discussie over de regels, maar vraag nadrukkelijk aandacht voor het doel ervan: het coronavirus onder controle krijgen. We zien in onze gemeente een forse en zeer zorgwekkende stijging van het aantal besmettingen, ook in de kleine kernen. Dit is echt het moment voor jong en oud om samen verantwoordelijkheid te nemen. Om het aantal sociale contacten te beperken en daarmee verdere verspreiding van het virus te voorkomen.

Daarom roep ik jongeren op om elkaar de komende weken niet in een keet of hok te ontmoeten. Roep ik ook ouders op, die en keet of hok op hun erf faciliteren, om hier op toe te zien en het gesprek met de jongeren daarover aan te gaan. En vraag ik u mijn oproep binnen uw dorp onder de aandacht te brengen, bij de jongeren, hun ouders en bij ouders die een hok of keet faciliteren.

Wij zijn vanuit de gemeente bezig om weer meer zicht te krijgen op de hokken en keten. Daar is onlangs nog een breed overleg over gevoerd. Maar dat zicht is er nu nog niet, terwijl de urgentie nu groot is. Daarom vraag ik uw hulp bij de verspreiding van deze boodschap. Zelf zullen we de komende periode ook extra inzetten op het weer in beeld krijgen van de hokken en keten en het toezicht daarop intensiveren. Dit vanuit de urgentie om het coronavirus weer onder controle te krijgen. Op voorhand wil ik u danken voor uw medewerking hierin.

Namens het college van B&W

Annette Bronsvoort

NB: Met vragen over deze mail kunt u terecht bij onze ambtenaar openbare orde en veiligheid Sander Kempink, s.kempink@oostgelre.nl, telefoon 06-20094781.